הערכות לירי מאיראן בשעות הקרובות – עדכונים שוטפים

ירי טילים

18.38 – המתיחות גוברת: מתקפה איראנית צפויה בקרוב, ישראל מגבירה כוננות, חשש לירי בכל הארץ גם לבאר שבע וסביבותיה, תושבי גוש דן הונחו עכשיו לשהות ליד מרחב מוגן.

הניו יורק טיימס מדווח כי מתקפה איראנית צפויה להתרחש בתוך 12 השעות הקרובות, ובתגובה לכך ישראל פינתה בסיסים מרכזיים במרכז הארץ. דובר צה"ל מסר כי ארצות הברית עדכנה את ישראל על האיום, אך נכון לעכשיו לא זוהה איום אווירי כלשהו ששוגר מאיראן.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר: "אנחנו בעיצומה של מערכה נגד ציר הרשע", והדגיש את מוכנותה של ישראל להתמודדות עם כל איום. במקביל, דיווחים על תנועת כוחות אמריקניים מראים על הגברת הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון, כששלוש טייסות קרב אמריקניות כבר בדרכן לאזור.
בצה"ל מסרו כי ארבע חטיבות מילואים נוספות וכוחות נוספים גויסו על רקע הלחימה בצפון, שם מתגברות ההתקפות מצד חיזבאללה. מספר רקטות שנורו מלבנון התפוצצו בשטחים פתוחים בסמוך לנתניה, וירי נוסף התרחש באזור צומת גולני, שם גבר נפצע באורח קל משברי זכוכיות.
בתוך כך, אישרו בצה"ל כי במהלך החודשים האחרונים בוצעו עשרות פשיטות על מנהרות חיזבאללה, במסגרת מאמצי ההתמודדות עם האיום הצפוני. ישראל נמצאת בכוננות גבוהה ומתכוננת לאפשרות של הסלמה נוספת במצב הביטחוני.

19.00 – דובר צה"ל הירי מאיראן כנראה יהיה נרחב

19.00 – דובר צה"ל הירי מאיראן כנראה יהיה נרחב
19.07 – לפי הניו יורק טימס האיראנים מכוונים לשלושה בסיסי חיל האוויר שניים במרכז הארץ
התגובה הישראלית האפשרית למתקפה של איראן עשויה להיות קטלנית עבור המשטר בטהראן, ובעיקר עבור הכלכלה האיראנית. דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, הבהיר כי לירי ישיר של איראן על ישראל "יהיו השלכות משמעותיות". בעולם מביעים עניין רב לגבי אפשרויות התגובה של ישראל במקרה של עימות ישיר.
במהלך השנים האחרונות הוזכרו מספר נקודות תורפה אסטרטגיות של איראן, ולא מדובר רק במתקני הגרעין שלה. אחד ההיבטים המרכזיים הוא הכלכלה האיראנית, המושתתת בעיקרה על ייצוא נפט. ד"ר (אל"מ במיל') משה אלעד, מזרחן במכללה האקדמית גליל מערבי, אמר לאחרונה בראיון לרדיו צפון 104.5FM כי פגיעה במקורות הנפט של איראן עלולה לגרום לקריסת הכלכלה. "אנחנו יכולים להרוס את הכלכלה האיראנית במחיר ירי אחד," הסביר. לדבריו, כ-90% מהנפט האיראני נמצא באי חארג', אי קטן אך אסטרטגי במפרץ הפרסי. "אם נפגע באי הזה, כפי שפגענו בנמל חודיידה בתימן, הכלכלה האיראנית עלולה להתמוטט."
אלעד הדגיש כי גם בישראל וגם באיראן מודעים לנקודת התורפה הזו. "בטהראן יודעים היטב את הסכנה, אך גם ארצות הברית ערה לכך שפגיעה באספקת הנפט תשפיע גם עליה. למרות זאת, הכלכלה האיראנית תיפגע בצורה קשה יותר, שכן היא תלויה בצורה כמעט מוחלטת בנפט." הוא הוסיף כי למרות העוצמה הצבאית של איראן – הכוללת טילים, תחמושת וכספים רבים – היא נותרת פגיעה בשל תלותה בנפט והחשיפה הגדולה של אזרחיה. "איראן אמנם מצטיירת כמפלצת, אבל יש בה 90 מיליון תושבים, ואלה תושבים פגיעים מאוד," ציין אלעד.
ההבנה הזו מציבה את ישראל בעמדת כוח מול איראן, אך גם מחייבת זהירות רבה בניהול העימות, לאור השלכות אפשריות על יציבות האזור כולו.
19.08 – אירוע ירי בשדרות ירושלים ביפו כ- 10 נפגעים מהם ארבעה במצב אנוש, ככל הנראה אירוע פח"ע שלא הסתיים עדיין. מדובר בשני מחבלים, המחבלים ירדו מהרכבת הקלה וירו באנשים ליד התחנה, יש שתי זירות גם ברחוב עזה בתל אביב ישנו דיווח על דקירה. בשדרות ירושלים השוטרים השתלטו על מחבל אחד.
19.29 – התרעות כמעט בכל הארץ
20.00 – לפחות כ 150 טילים שוגרו  מאיראן לכל הארץ. המטחים עדיין נמשכים וזה לא נגמר עד שנמשע מדובר צה"ל.
20.09 – יש 6 נרצחים בפיגוע ביפו – 2 מחבלים  שוהים בילתי חוקיים הגיעו מחברון וחדרו לישראל לפני מספר ימים  שני המחבלים נוטרלו.
המחבלים שרצחו הערב (שלישי) שישה ישראלים בפיגוע ביפו הם תושבי חברון שחצו לשטח ישראל דרך אזור ירושלים. במסגרת התחקיר הראשוני שמבצעים במערכת הביטחון, ייחקר מתי וכיצד הגיעו לעורק התחבורה הראשי – הרכבת הקלה בשדרות יפו. בתגובה לפיגוע, נאסרה כניסת פועלים פלסטיניים לישראל עד להודעה חדשה.
בעקבות הפיגוע הקטלני, צה"ל הכריז כתר על חברון, מבצע מעצרים ופועל להגיע לביתם של המחבלים בהקדם. זאת, במקביל לפעילות הקיימת של הכוחות בשש חטיבות בשטחים במקביל, בפרט על מבצעים בשומרון ובאזור בנימין.
שני המחבלים הפלסטינים פתחו באש בשתי זירות לעבר עוברי אורח בסמוך לרכבת הקלה. לצד ההרוגים, נפגעו עוד 16 בני אדם מהירי, שבוצע מטווח קצר, בהם חמישה במצב קשה וילד במצב קל. הם פונו לבתי החולים איכילוב וולפסון. המחבלים נוטרלו על ידי כוחות הביטחון שהיו בקרבת מקום.
השר איתמר בן גביר אמר בביקורו בזירה כי אם המחבלים השתמשו במסגד ביפו במסגרת פעולתם – יש להרוס אותו, וכי בימים הקרובים יופעלו כיתות כוננות ברחבי הארץ. "אני רוצה להגיד לאזרח שניטרל את המחבלים, ולסיירי סלע, כל הכבוד. אני סיכמתי יחד עם המפכ"ל שאנחנו מוציאים את כל כיתות הכוננות בימים הקרובים לשטח, מדובר באלפים, עם הנשקים הארוכים שלהם. אנחנו רואים פעם אחר פעם שנשק מציל חיים. ככל שיסתבר שיש קשר למסגד ביפו, צריך לסגור ולהרוס אותו. צריך לבדוק את זה".
המחבלים
המחבלים
המחבלים
המחבלים
20.21 – אין נפגעים בשלב זה מהטילים האיראניים למעט 2 פצועים קל משברי ירוט.
20.43 – היה ניסיון לפגוע בכור בדימונה ללא הצלחה וזו הסיבה למספר הירוטים הגדול מעל דימונה. גורמים בטחוניים מציינים כי הפעם תהייה תגובה ישראלית קשה כלפי איראן. המרחב האווירי של ישראל נפתח.
20.48 – 181 טילים באליסטיים נורו לישראל מאיראן.
20.52 – הרמטכ"ל בהערכת מצב בקרייה עכשיו.
הרמטכ"ל בהערכת מצב בקרייה
הרמטכ"ל בהערכת מצב בקרייה

20.01 –  שלושה בני אדם נפצעו באורח קל בשתי זירות שונות בתל אביב, בעקבות נפילות ויירוטים שנרשמו באזור העיר וברחבי הארץ, במסגרת המתקפה האיראנית הנרחבת. מד"א עדכנו כי נכון לעכשיו לא ידועים נפגעים נוספים במקומות אחרים בישראל.

במקביל, גורמים ישראלים בכירים הדגישו כי ישראל לא תתעלם מהתקפת הטילים האיראנית. גורם ביטחוני הבטיח כי "תהיה תגובה חריפה", וגורם ישראלי נוסף אמר: "מה שאיראן חטפה עד היום זה רק טיפה בים לעומת מה שצפוי לה עכשיו". בכיר בממשלה ציין כי לישראל יש "לגיטימציה מלאה לתגובה חסרת תקדים על אדמת איראן", והוסיף: "זו העת להכות בראש הנחש האיראני".

 

21.30 – צה"ל מודיע – נתקוף הלילה ברחבי המזרח התיכון, הודעה קצרה ולקונית ובקרוב נשמע על התוצאות.
21.39 – צה"ל חיסל את המחבל ד'ו אלפקאר חנאוי, מפקד דיוויזיית 'האמאם חסין', במקביל לחיסלו של קציר, מפקד יחידה 4400, צה"ל חיסל את המחבל ד'ו אלפקאר חנאוי, מפקד דיוויזיית ׳האמאם חסין' בביירות, במקביל לחיסולו של המחבל מחמד ג׳עפר קציר, מפקד היחידה להעברת אמצעי לחימה מאיראן ושלוחותיה לחיזבאללה בלבנון (יחידה 4400), אותו חיסלנו מוקדם יותר היום.
21.41 – ירי על שגרירות ישראל בשוודיה, אין נפגעים.
21.49 – ברצועת עזה לפני זמן קצר כוחות צה"ל זיהו עשרות חשודים המהווים איום ונעים לעבר הכוחות הפועלים במרחב מרכז הרצועה. הכוח ביצע ירי לעברם, זוהו פגיעות. אין נפגעים לכוחותינו והאירוע בשליטה.
22.01 – החשש ממלחמה אזורית הגיע גם לבורסות בניו יורק: נאסד"ק יורד ב-2.2%, מחירי הנפט מזנקים. השקל יורד באחוז מול הדולר והאירו. מוקדם יותר הבורסה בת"א ננעלה בירידות של מעל 1% על רקע הדיווחים על ירי מאיראן.
22.13 – הנזקים עד כה – שברים רבים נפלו באזורים פלסטיניים, ובמרחב יריחו נהרג תושב עזה מחלקי טיל בעקבות יירוט.
בנגב תועדו נפילות רבות.
ובצפון ת"א הדף מנפילה בשטח פתוח חולל הרס במסעדת טורקיז בצפון תל אביב.
בבית ספר שלהבות חב"ד בגדרה נרשמה פגיעה ישירה – ומכתש של ממש תועד מחוץ למבנה, שספג גם הוא נזק רב. בבית הספר לומדים קרוב ל-400 תלמידים מכל רחבי העיר והוא חלק מרשת בתי הספר של שלהבות חב"ד, שרשמה זינוק בעשור האחרון ולה עשרות סניפים. "רק לחשוב שלפני כמה שעות היו במקום מאות תלמידים ולמדו על ראש השנה. קרה לנו נס עצום", אמר מנכ"ל הרשת הרב אליהו קריצ'בסקי.
שריפות פרצו באזור שוהם ומודיעין. שמונה צוותי כיבוי פועלים בזירות, שבהן ככל הנראה נפלו חלקי יירוט.
23.32 – העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח הערב (יום ג'), מפי גורמים ערביים, כי במסר שהועבר מישראל לאיראן – אחרי שבטהרן התריעו מראש על כוונה לשגר את מתקפת הטילים הנרחבת – הועבר איום ברור שלפיו ישראל תגיב ב"פגיעה ישירה" במתקני גרעין או נפט ברפובליקה האיסלאמית.
מאמרים שאולי יעניינו אתכם
יחיא סינוואר מנהיג חמאס חוסל ברצועת עזה – וידאו
יחיא סינוואר חוסל

קרדיט דובר צה"ל 377 ימים למלחמה, במהלך פעילות של לוחמי צה״ל מבית ספר למכי"ם יחד עם - קראו עוד

נעדרת נלי כהן מבאר שבע
צילום- דוברות מרחב נגב

המשטרה מבקשת את עזרת הציבור באיתור נלי כהן, בת 61 מבאר שבע, שנראתה לאחרונה ביום ראשון, 13 באוקטובר 2024, בסמוך - קראו עוד

פרויקט "אל-בוואדי" באבו תלול
בדואים מחו בבאר שבע

בשבוע שעבר, ב-10.10.2024, אושרה להפקדה תוכנית "אל-בוואדי" ביישוב הבדואי אבו תלול שבדרום, המהווה מודל ראשון מסוגו בישראל להקמת רובע מגורים - קראו עוד

נדחה ערעורה של הפועל ב"ש, מאירועי האלימות במשחק מול בני סכנין
הפועל באר שבע קרדיט הפועל באר שבע

בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל דחה השבוע את ערעורה של הפועל באר שבע, וקבע כי העונש שהוטל עליה בעקבות - קראו עוד

באר שבע תל אביב ברכבת פחות מ 40 דקות
38 דקות ברכבת מתל אביב לבאר שבע 

הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (הות"ל) אישרה השבוע מקטע נוסף במסגרת פרויקט המסילה המהירה לבאר שבע, אשר נועד לחבר את מחלף - קראו עוד

שמעון טובול סגן ראש עיריית באר שבע זומן לחקירה במשטרה
צילום מתוך רשת חברתית על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים שמעון טובול

שמעון טובול, סגן ראש עיריית באר שבע, זומן לחקירה במשטרת ישראל בעקבות אירוע חריג שהתרחש לפני כשלושה שבועות בתחנת דלק - קראו עוד

תושבי נווה נוי מלווים את שירה סוסליק ז״ל בדרכה האחרונה
תושבי נווה נוי מלווים את שירה סוסליק בדרכה האחרונה

תושבי נווה נוי מרכינים ראש, מרימים דגל בגאווה ומלווים את שירה סוסליק ז״ל בדרכה האחרונה

פיגוע ירי בבאר שבע – עדכונים שוטפים
פיגוע ירי

14.45 - ברגעים אלו מדווח על פיגוע ירי בתחנה המרכזית בבאר שבע , מדווח על שני פצועים ומחבל מנוטרל.

 סגן ראש העיר באר שבע הודה  אני החייל המילואימניק שתקף את העובד הבדואי 
צילום מתוך רשת חברתית על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים שמעון טובול

משה טובול, סגן ראש העיר באר שבע, אישר כי הוא החייל שתועד בסרטון תחנת הדלק בכפר עזה, שבו תוקף עובד - קראו עוד

סכך לסוכה בחינם בבאר שבע
סכך לסוכות

שאלתם אותנו איך משיגים סכך לסוכות? אז עירית באר שבע תספק לתושבים סכך בחינם ובכך תמנע גם השחתת עצים ודקלים - קראו עוד

הביטוח הלאומי פרסם את נתוני השנה ל-7/10
שביעי באוקטובר

שנה חלפה מאז אירועי 7 באוקטובר, היום שבו הותקפה מדינת ישראל על ידי ארגון הטרור חמאס, והשפעות האירוע עדיין ניכרות - קראו עוד

יום השנה הראשון לאירועי 7 באוקטובר: טקסים ממלכתיים וקהילתיים בכל רחבי הארץ
אירועי יום האבל האזרחי

היום (ראשון) ומחר תציין מדינת ישראל את יום השנה הראשון לאירועי 7 באוקטובר – יום שייזכר ככואב ומצער בהיסטוריה של - קראו עוד

חדשות