באר שבע עלתה בדירוג הערים החופשיות בישראל

Pinterest LinkedIn Tumblr +

באר שבע עלתה במדד של ”ישראל חופשית”, בין היתר בשל הציון הגבוה ביחסה לקהילת הלהט”ב ולזרמים הלא אורתודוכסים ביהדות.

הפתעה: באר שבע עלתה בדירוג של תנועת ישראל חופשית, כאשר ביחסה לקהילת הלהט”ב זוכה לציון של 10 מתוך 10 והיא גם זוכה לשבחים ביחסיה לתנועות לא אורתודוכסיות

מדד ישראל חופשית המתפרסם היום, ראשון, מדרג את באר שבע במקום ה-14 עם 42% של חופש בעיר. דימונה, לעומתה, מדורגת במקום ה-25, אך גם העיר הבדרומית הזו שיפרה במעט את ציונה. גבעתיים היא העיר החופשית, תל אביב ירדה.

מחברי הדוח מציינים כי ‘’ישראל בשנת 2023 אופיינה כמערכת פוליטית בה הממשלה פועלת לצמצם את המרחב הדמוקרטי, לפגוע במעמד בית המשפט העליון ולחזק לאין שיעור את כוחה של הממשלה. הקואליציה המרכיבה את הממשלה ה-37 היא הדתית והקיצונית ביותר שידענו. עוד לפני השבעתה, עם החתימה על ההסכמים הקואליציוניים, התחילה להתבהר תמונת המצב – המאבק הציבורי למען חופש ונגד כפייה דתית יצטרך להגביר הילוך”.

כמו כן, ‘’אמנם חלקו המחקרי של מדד החופש נערך טרם פרוץ המלחמה, אך אין ספק שהמלחמה הדגישה ביתר שאת את הכוח והחשיבות שיש לרשויות המקומיות. בידי הרשויות המקומיות מונחות סמכויות וכוח רב בעיצוב המרחב הציבורי ובהשפעה על חיי היומיום של התושבות והתושבים. ברצותן, יונהגו בעיר חלופת נישואים אזרחיים וקבורה אזרחית, תתאפשר תחבורה ציבורית בשבת, וגם הקהילה הגאה והקהילות הלא אורתודוקסיות יוכלו להרגיש בבית. ומנגד, ברצותן, המרחב הציבורי יתפצל בין נשים לגברים, עמותות חשוכות ינהרו לכיתות ללא כל פיקוח, ויופנו עוד ועוד תקציבים לשירותי דת אורתודוקסיים בלבד”.

באר שבע, שעלתה מקום אחד בדירוג מהשנה שעברה, שיפרה את הציון שלה בעיקר בעקבות זאת שהשנה, בניגוד לשנה שעברה, שיתפה ת התקציב שלה לבחינה. אך לטענת מחברי הדוח, בירת הנגב גם הסירה מעצמה אחריות בתחום החינוך לעומת שנים קודמות. הציון של באר שבע הוא 42%, מעט נמוך מהממוצע הארצי, העומד על 43.60%.

באר שבע, שעלתה מקום אחד בדירוג מהשנה שעברה, שיפרה את הציון שלה בעיקר בעקבות זאת שהשנה, בניגוד לשנה שעברה, שיתפה ת התקציב שלה לבחינה. אך לטענת מחברי הדוח, בירת הנגב גם הסירה מעצמה אחריות בתחום החינוך לעומת שנים קודמות. הציון של באר שבע הוא 42%, מעט נמוך מהממוצע הארצי, העומד על 43.60%.

ביחסה קהילת הלהט”ב, בירת הנגב זוכה לציון 10 מתוך 10: העירייה תומכת ומפיקה את מצעד הגאווה ואירועים נוספים באמצעות בית גאה. העירייה תומכת בבית הגאה, יש עו”ס לקהילה. העירייה פתחה קליניקה למשפחה הגאה. איגי ותה”לה פועלים בתמיכת העירייה.

ציון גבוה ניתן גם לסעיף הפלורליזם הדתי: 9 מתוך 9. ‘’העירייה מקצה משאבים לקהילות לא אורתודוקסיות (שתי קהילות), מקיימת אירועים בשיתוף קהילות לא אורתודוקסיות (תומכת כלכלית) ומקיימת אירועים לכבוד נובי גוד”, נכתב.

כמו כן, בבאר שבע יש קבורה אזרחית, של עמותת מנוחה נכונה.

בנושא החינוך ניתן משום מה ציון 0 מתוך 13: ‘’האחריות על התוכן היא על משרד החינוך והעירייה אוכפת את החובה לאישור משרד החינוך. האחריות על יידוע ההורים היא על בתי הספר”, נכתב. עם זאת, לשם ההגינות יש לציין את הגיוון שקיים במערכת החינוך בעיר – בית ספר דו לשוני, פעילות מעשירה בבתי הספר, קשב לתלמידים, העירייה משקיעה מדי שנה סכומים גדולים בתחזוקה ושיפוץ של כלל מוסדות החינוך ותלמידי באר שבע שותפים פעילים באין ספור יוזמות למען הקהילה.

בנושא המועצות הדתיות הציון הוא 0: מועצת העיר עדיין לא עסקה בבחירת נציגים למועצה הדתית.

כמו כן, בבאר שבע אין רישום נישואים אזרחיים, אם כי איש לא מונע אותם.

לגבי מסחר בשבת: העיר זוכה לציון 6 מתוך 15: על פי החוק אסור חנויות או תרבות. מותר מסעדות. החוק מחריג את מי שאינו יהודי. בפועל יש מרכולים כמעט בכל אזור בעיר. הקולנוע עובד בשבת.

כתבות נוספות

שתף ברשתות החברתיות.

About Author

blank