האם תושבי באר שבע יקבלו פיצוי מהמלחמה

Pinterest LinkedIn Tumblr +

הבשורה על הרחבת תוכנית הפיצויים לעסקים שתכלול גם את באר־שבע, מעוררת לא מעט שאלות. בזמן שבכירים באוצר מתנגדים, ראשי רשויות נוספים תוהים מדוע רק בירת הנגב נכללה במתווה. מנגד, נשמעת קריאה לפטור בעלי עסקים מתשלום ארנונה.

הכפלת טווח הזכאות לפיצויים מוגדלים לעסקים שנגרמו להם נזקים במלחמת “חרבות ברזל” ל־40 ק”מ מגבול רצועת עזה, היא בשורה לעסקים בבאר־שבע, אשדוד, ולעוד כ־250 יישובים.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, שהודיע על גיבוש התוכנית בוועדת הכספים השבוע, מיהר להתקשר לראש העירייה, רוביק דנילוביץ’, ולראש עיריית אשדוד, ד”ר יחיאל לסרי, לבשר להם על החלטתו.
אלא שמיד לאחר הכרזתו של שר האוצר, גורמים בכירים במשרדו השמיעו אמירות פחות אופטימיות, והסתייגו מהחלטתו בטענה כי הרחבת טווח הפיצויים תיצור דרישה מרשויות אחרות דוגמת ערי גוש דן להיכלל בתוכנית הפיצויים, מה שיכביד על הקופה הציבורית.
על פי אותם בכירים, מדובר בתוספת של מיליארדי שקלים כאשר לא ברור מתי הלחימה תסתיים. בעלי עסקים מערים כמו תל־אביב, ראשון לציון וחולון, שספגו רקטות והעסקים שלהם נפגעו, הגיבו בזעם ברשתות החברתיות על ההחלטה שלא להכליל אותם המתווה. “חישוב מרחק שירותי”, “הכל פוליטי, כיצד ניתן להזניח את מצביעי הימין בבאר־שבע ואשדוד?”, היו חלק מהתגובות.

בינתיים לא ברור מהו גובה הפיצוי העדכני שיקבלו בעלי העסקים, מתי בעלי עסקים שניזוקו יקבלו את הפיצויים, ומה יקרה אם המלחמה תימשך חודשים ארוכים.
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, התייחס למתווה שגיבש שר האוצר ואמר ל”ידיעות הנגב” כי לדעתו “מה שחשוב במתווה הפיצויים זה שתהיה המשכיות ומהירות. המתווה כיום מתייחס לתקופה מ־7 באוקטובר עד סוף נובמבר, מדובר באיוולת, צריך כבר היום לקבוע את המועד עד סוף דצמבר כדי שלא נצטרך לחזור לוועדת הכספים ולסרבל את התהליך”.
דבר נוסף וחשוב לא פחות לדעתו של לין, הוא “מהירות הפעולה”.
הוא מסביר: “יש צורך דחוף לאפשר לעסקים להעביר כבר היום את דו”חות ההוצאות הקבועות, ולאפשר להם לקבל את הכסף מיידית כדי להתחיל את התהליך. לגבי שאר ההוצאות הקבועות, הנתונים יועברו בהמשך. המשכיות ומהירות יכולים לאפשר לשמור על מטרת העל של מתווה הפיצויים שחייב לעמוד בשלושה מבחנים: שעסקים לא ייסגרו במהלך המלחמה, שמעסיקים יוכלו לשלם שכר לעובדים, וכמובן שעובדים ועצמאיים ימשיכו לקבל את הכנסתם כפי שהיה טרום המלחמה”.

כתבות נוספות

שתף ברשתות החברתיות.

About Author

blank