עד סוף המלחמה הרכבות ימשיכו לעבוד בשבת

Pinterest LinkedIn Tumblr +

למרות שהמהלך עובד בהצלחה בשבועות האחרונים, והרכבת משרתת את כוחות הביטחון ומשפחות שפונו מבתיהם בצורה יעילה גם בסוף השבוע, מסתמן כי יהיה קשה להמשיך ולהפעיל את הרכבות גם בשבתות. הבעיות כוללות גיוס עשרות עובדים, כשבנוסף אנשי רכבת ישראל יתקשו לבצע פעולות אחזקה. זו הסיבה

הרכבות ימשיכו לפעול בשבת עד סיום הלחימה, כנראה לא מעבר לכך: מלחמת “חרבות ברזל” גרמה לשינוי דרסטי בנושאים רבים בחברה הישראלית. אחד מהם הוא ההפעלה הקבועה של מספר רכבות מצומצם גם בימי שבת בארבעת השבועות האחרונים.
למעשה, בניגוד לתלונות על הגעת הכוחות לשטח בשבת השחורה, הרכבות היו מוכנות לפעולה בשלב מוקדם לאחר עבודת פינוי הצירים ובדיקת כל המסילות.
כעת, עם הידיעה הברורה שרכבת ישראל תפעיל את מערך הרכבות שלה גם בשבת הקרובה, ניתן לבחון האם הדבר יימשך מעבר לימי המלחמה? התשובות לכך מסובכות כצפוי.

בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב, עם פרוץ המלחמה אושרה הפעלת הרכבת גם בסופי שבוע במתכונת של מספר רכבות לשעה בשיטת מלא וסע בין יום שישי ב-18:00 ולאורך כל הלילה. ובנוסף רכבות בתדירות של אחת לשעה בימי שבת בין 7:00 בבוקר ל-21:00 בערב. הרכבות עוברות בשעות המצוינות בין תחנות באר שבע מרכז לנהריה ועוצרות בדרך בתחנת נתב”ג, סבידור מרכז וחוף הכרמל.
ההחלטה להפעיל את הרכבות נועדה בעיקר כדי לאפשר לחיילי מילואים ומפונים מבתיהם להשתמש ברכבת ככלי תחבורה יעיל ומהיר גם בסופי השבוע ולחוזרים מחו”ל בצווי 8, ואלו עשו זאת ללא תשלום. אך בשבועות האחרונים נראו גם רבים שרצו לעלות על הרכבת בשעות אלו שאינם נמנים על שלוש הקבוצות הללו ואף הם נסעו בחינם.

המצב החדש, ששובר את כללי הסטטוס קוו בכל הקשור להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, נתן לתומכים ברעיון זיק של תקווה שגם בתום המלחמה הדבר יישאר כך. בכירים במשרד התחבורה אף ציינו בשבוע שעבר כי “ייתכן שאחרי המלחמה רק הרכבות הכבדות ימשיכו לפעול בפעילות מצומצמת בשבתות”.
גורמים ברכבת ישראל טענו ביום שני כי ככל הנראה הסטטוס קוו ישוב ורכבות לא ימשיכו לפעול בשבת כפי שהיה נהוג בשבועות האחרונים. הסיבות לכך הן רבות, החל מהעובדה שהמעבר להפעלה בכל ימות השבוע יצריך את פתיחת הסכמי העבודה עם העובדים הקיימים ברכבת וגיוסם של עוד עשרות עובדים, מהלך שכבר בימים אלו נראה כלא פשוט. בנוסף, מעבר לפעילות של שבעה ימים בשבוע יקשה על הרכבת לבצע פעולות אחזקה מצילות חיים .

בסוף השבוע האחרון הופעלה תחבורה ציבורית לשימוש כל האזרחים, והשמיים לא נפלו, המידע לא הופץ באתר המשרד, והשאיר את אנשי המילואים וכלל הציבור באפלה, “אולי יש להם אינטרס לצמצם ביקושים”, לדברי סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי, משרד התחבורה: “המידע הופיע בכל מערכות המידע”

בשישי בערב ובשבת, 4-3 בנובמבר, הפעיל משרד התחבורה קווי אוטובוס בין-עירוניים לכלל האזרחים, לא רק לכוחות הביטחון. מידע על כך לא הופץ ולא פורסם באתר המשרד – אף שמדובר במידע נחוץ והכרחי לציבור. על אף היעדר המידע, נוסעות ונוסעים השתמשו בשירות, שהיה בתשלום, ועודכן בזמן אמת באפליקציות – והראו כמה תחבורה בשבת יכולה להיות נדרשת גם בשגרה.

קווי האוטובוס פעלו בתדירות של מדי שעתיים, מערים ברחבי הארץ, בהן ירושלים, תל אביב, באר שבע, חיפה, חדרה, נתניה, אשדוד, רחובות, ראשון לציון, עפולה, טבריה וכרמיאל. את הקווים הפעילו חברות התחבורה עצמן – מטרופולין, אגד, אפיקים, קווים, דן וקווים. לצד זאת, רכבת ישראל הפעילה רכבות בקו נהריה-באר שבע עם עצירות בחיפה, נתניה, תל אביב ונתב”ג, כל ארבע שעות.

ממשרד התחבורה נמסר כי מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית בסוף השבוע האחרון עמד על כ-1,220 נוסעים, בכ-210 נסיעות של אוטובוסים בין-עירוניים, ועוד כ-500 נוסעים ברכבת ישראל. ואולם, התנועה שהייתה באוטובוסים בשבת ככל הנראה לא משקפת את הביקוש לתחבורה ציבורית בשבת שצריכה להיות בשגרה. הנוסעים והנוסעות באוטובוסים הבין-עירוניים בשבת לא נסעו בשביל לצאת לחופשה או לטייל, אלא ככל הנראה כדי לבקר בני משפחה וחברים בזמן מלחמה.

בשגרה, ניתן לשער כי אוטובוסים בין-עירוניים היו מלאים הרבה יותר. קווי “נעים בסופ”ש”, שמפעילה עיריית תל אביב-יפו בשבתות, לערים בגוש דן, בשפלה ולהרי ירושלים, עמוסים מאוד בשגרה. ואלו מוכיחים את הצורך בתחבורה בשבת, לא רק בחירום. במקביל, הפעילה עיריית תל אביב-יפו את שירות “נעים בסופ”ש” במתכונת מצומצמת, בתדירות של פעם בשעתיים.

סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה ויוזמת “נעים בסופ”ש”, אומרת כי ניסתה לדעת כיצד תופעל התחבורה הארצית בשבת כדי לייעל את השירות, “אבל לא הצלחנו בגלל היעדר שיתוף עם משרד התחבורה”, לדבריה.
עוד הוסיפה להבי כי “הניסיונות שלנו להבין את ההיקף ולדחוף לפרסום נכשלו וזאת מפני שמשרד התחבורה רוצה שהשירות יפעל מתחת לרדאר של הסטטוס-קוו, ואולי יש להם אינטרס לצמצם ביקושים ולהוכיח שהצורך מועט.

“מדובר בבזבוז של משאבים. את הכסף על השירות במשרד התחבורה מוציאים בכל מקרה, אבל בהיעדר מידע, לא מאפשרים לאנשי המילואים ולציבור בכלל להסתמך על השירות”.

שרת התחבורה מירי רגב. המדינה לא מפעילה תחבורה בשבת בשל כפייה דתית, אך מאפשרת למוניות שירות לפעול בשבתות בין ערים מרכזיותצילום: אוליבייה פיטוסי
בארגון צרכני תחבורה ציבורית “15 דקות” גם זועמים על כך שהמשרד לא הודיע לציבור על הפעלת הקווים בשבת. על אף שהתדירות היתה די נמוכה, “אנשים השתמשו בתחבורה ציבורית”, אומרים בארגון. “לא יכול להיות שהעורף שנרתם למאמץ המלחמתי יופלה. טוב שבזמן המלחמה משרד התחבורה כן מספק את השירות, אך ללא יידוע הציבור, מדובר בעבודה חלקית בלבד. אנו תוהים אם הוא לא נובע מהאינטרס להציג תמונה שלפיה אין ביקוש”.

לפי הארגון, הביקוש במצב חירום לא משקף את הביקוש שהיה “אם התחבורה הציבורית הייתה מופעלת בשבת בשגרה. אנשים היום לא מקיימים חיי שגרה, והשימוש הוא מינימלי, בהתאם לזמן לחימה. ועדיין, זה מראה עד כמה הצורך קיים”.

בימי שגרה – המדינה ביד אחת לא מפעילה תחבורה בשבת, בשל כפייה דתית, אף שמדובר בצורך חיוני לתושבים פלורליסטיים. ביד השנייה, המדינה מאפשרת למוניות שירות לפעול בשבתות בין ערים מרכזיות, למרות שהשירות נחשב ללא איכותי, ובתדירות לא קבועה. בשורה התחתונה, בסוף השבוע האחרון הופעלה תחבורה ציבורית בשבת, והשמיים לא נפלו. אחרי המלחמה – התחבורה הציבורית חייבת להמשיך לפעול בשישי בערב ובשבת, בתדירות נמוכה ומותאמת. זהו צורך לאומי. גם בשגרה.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי “המידע על הקווים שהופעלו בסוף השבוע הופיעו בכל מערכות המידע הקיימות של משרד התחבורה הנגישות לציבור הרחב, במוקד הטלפוני, באתרים ובישומוני המידע. ההחלטה לגבי סוף השבוע הקרוב טרם התקבלה, נכון לזמן קבלת התגובה. ההחלטה צפויה להתקבל בהמשך השבוע, ותובא לידיעת כלל הציבור”.

כתבות נוספות

שתף ברשתות החברתיות.

About Author

blank