עשרות מפגינים בדואים מחו בבאר שבע

Pinterest LinkedIn Tumblr +

המוחים, בהובלת ועד אזורי כביש 40, שהוקם כתגובה למחסור חמור במבני כיתות לימוד והסעות, קראו להקים ועדת חקירה בנושא וקראו ״שקיש יסיע את הילדים״ , תקציב ההסעות של מועצת נווה מדבר, שבשטחה חיים התושבים, עומד על 60 מיליון ש״ח.
עשרות בני ובנות העדה הבדואית הפגינו היום (חמישי) מול קריית הממשלה בבאר שבע נגד הפקרת החינוך של הילדים הבדואים, עקב היעדר הסעות מהכפרים הבדואיים לבתי הספר. המוחים, בהובלת ועד אזורי כביש 40, עטו על פניהם מסכות מעוטרות באיקס כסמל להשתקת הנושא. הם קראו “שקיש יסיע את הילדים”, דרשו שתוקם ועדת חקירה בנושא ההסעות, וכן שתקציב ההסעות יועבר ישירות ממשרד החינוך למועצה האזורית אל-קסום.
ועד כביש 40 הוקם לאחרונה עם המחאות על היעדר ההסעות והיעדר גני ילדים. המוחים דורשים לחקור את תנועת הכספים הקשורים לחינוך ולמערך ההסעות ולהבין מדוע הכסף אינו מגיע ליעדו. אתמול אחה”צ ילדים והורים בדואים מחו לאורך כביש 40 על המצב
חלק מחברות ההסעה פתחו בשביתה עם פתיחת שנת הלימודים, ואלפי ילדים בדואים לא הגיעו לבתי-הספר והגנים. לאחר שמשרד החינוך העביר 7 מיליון שקלים למועצה אזורית נווה מדבר ששילמה את חובתיה לחברות הם חזרו לעבוד, אך השבוע הכריזו חברות הסעה אחרות על שביתה ושוב ילדים ונערים בדואים לא יכלו להגיע למוסדות החינוך. כצעד מחאה צעדו חלק מהילדים ברגל לבית הספר, מרחק 5 ק”מ תוך חציה רגלית של כביש 40, הידוע ככביש הדמים.
סלימאן שליבי מביר עסלוג’ אומר כי גם היום לא היו הסעות מרח’מה ומעבדה והילדים הגיעו ברגל לבית-הספר. ״מישהו ישן במשמרת שלו”, אומר שליבי, חבר הוועד האזורי. “אנו דורשים לחקור את התנהלות המועצה. צריך שמישהו יפקח על כל עניין ההסעות, יש אוטובוסים ללא תקן. אין תקציב לכיתות, אין מבנים יבילים. לאן נעלם הכסף? בנינו אוהל לילדים ומתנדבים שמרו עליהם. לאן הגענו? בן גוריון אמר ‘בנגב יבחן העם’, זה המבחן. אנו תושבי הנגב רוצים ללמוד ולחיות בכבוד. אנו מתכננים להפגין מול משכן הכנסת עד שהבעיה תיפתר. אין לנו מה להפסיד. הפקירו אותנו. נפלנו בין הכסאות. אנחנו קורבן של שחיתות והתעלמות״.
לפי נתוני המועצה האזורית נווה מדבר, מדי יום מוסעים בתחומה 18,938 תלמידים. מרביתם תלמידי בית-ספר יסודי (13,917) וגן (4,094) ומיעוטם תלמידי חטיבת ביניים ותיכון (5,021). המעוצה מעסיקה 22 חברות הסעה ב-272 מסלולים העוברים ב-280 תחנות הסעה סה”כ. פרישת הישובים במועצה אינה מאפשרת איחוד המסלולים, לדברי העוסקים בנושא.
תקציב ההסעות של המועצה עומד על 60 מיליון שקלים. לדברי גורמים שעסקו בעבר בהסעות, הגרעון נובע משלושה גורמים עיקריים: תת-תקצוב, עיכוב בהעברת הכסף ממשרד החינוך והצורך לממן מלווי נסיעה. על-פי אותם גורמים, תקציב ההסעה לתלמיד ממשרד החינוך עומד על 16 ש״ח ביום. סכום זה לא השתנה ב-15 השנים האחרונות, ואינו מתייחס לשינויים במשק כמו עליית מחירי הדלק. עוד נטען שמשרד החינוך משלם 700 ש”ח לחודש לכל מלווה אוטובוס, והמועצה נאלצת להשלים את המשכורת ל-2,300 שקלים בחודש.
הגירעון הוביל לעיכוב בתשלום לחברות ההסעה מינואר האחרון. בתגובה החברות שבתו והילדים לא הגיעו לבתי-הספר. בעקבות כך החלה המחאה וההפגנו
דובר מועצה אזורית נווה מדבר, עבד אלמטלב אעסם: “מדובר בתשלום מקדמה לחברות ששבתו בתחילת שנת הלימודים, על פי הסיכום עם משרד החינוך, הועבר סכום זה, לטובת חברות ששבתו, וכן גם סוכם ששאר הכספים יועברו בתחילת אוקטובר. היום כלל מערך ההיסעים פועל ללא שיבושים”.

כתבות נוספות

שתף ברשתות החברתיות.

About Author

blank