תושבי באר שבע לא יקבלו פיצוי מלא עבור דצמבר

Pinterest LinkedIn Tumblr +

בשורה לא משמחת עבור תושבי באר שבע שנגרמו להם נזקים בעקבות מלחמת חרבות ברזל מה- 7 באוקטובר, רשות המסים פירסמה היו את התקנות לפיצויים בגין המלחמה לתושבי הערים במרחק שבין 40-7 ק”מ מגבול עזה.

בעיקר אשדוד, באר שבע, נתיבות ואופקים. תושבי ערים אלה יקבלו פיצוי מלא עבור הנזק שנגרם להם בנובמבר, אך בדצמבר הפיצוי שלהם יהיה דומה למסלול של העסקים בשאר חלקי המדינה — פיצוי של כ-75% בלבד מהפגיעה בפעילות העסקית בשל המלחמה.

מי זכאי לפיצוי

לפיצויים זכאים עסקים שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף עד 400 מיליון שקלים וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% בדיווחים לחודשים נובמבר-דצמבר 2023 לעומת נובמבר-דצמבר 2022. לעסקים המדווחים למע”מ בדיווח חד-חודשי תחושב ירידת המחזורים על השוואת מחזור העסקאות המצטבר בדיווחים לחודשים נובמבר ודצמבר 2023 למחזור העסקאות המצטבר בדיווחים לחודשים נובמבר ודצמבר 2022.

כפי שהיה בחודש אוקטובר 2023, עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 12,000 שקלים – 300,000 שקלים בשנה יהיו זכאים לפיצויים בסכום קבוע בהתאם לרמת הפגיעה בעסק. עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 300,000 שקלים – 400 מיליון שקלים בשנה יהיו זכאים לסכום שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 7–22 אחוז בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים, למעט ענפים ייחודיים להם נקבע מתווה שונה, וכן מהחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה, ובכפוף לתקרות שנקבעו בחוק.

בכל חלקי הארץ קבע משרד האוצר מסלול פיצוי חלקי בהתאם לפגיעה במחזורי הפעילות, אך באזורים המיוחדים האלה הוחלט כי בעלי העסקים יקבלו פיצוי מלא על ירידה במחזור העסקי. ההחלטה נגעה לאוקטובר ונובמבר, והיא ספגה ביקורת קשה בעיקר משום שהיא לא תואמה עם בכירי האוצר, וגם היה חשד כי היא נגועה במניעים פוליטיים.
המשך מדיניות הפיצוי המלא באזורים האלה היה בעייתי מבחינה משפטית בדצמבר, ולא ניתן היה להמשיך מצב שבו האזורים האלה יקבלו פיצוי מלא בעוד שאר חלקי הארץ לא. הסיבה לכך היא שהעלאת היקף הפיצוי התבססה על הגבלות פיקוד העורף.

באוקטובר ההנחיות בערים האלה אכן היו נוקשות יותר מבמרבית חלקי המדינה, אך בנובמבר כבר התחילו הקלות בחלקם. באר שבע הפכה לירוקה לקראת סוף החודש, אך למרות זאת חלק מהעסקים לא חזרו לפעול במתכונת רגילה כמו בשגרה ויש בה עסקים שלא הורשו להיפתח בנובמבר.

התקנות שפורסמו היום מאפשרות לפצל בין נובמבר, שלגביו קיבלו תושבי באר שבע פיצוי מלא, לדצמבר, שבו הפיצוי יהיה חלקי, ודומה בהיקפו לפיצוי בכל שאר חלקי הארץ. מערכת רשות המסים היא זו שתחשב את סך הפיצוי המגיע לבעלי העסקים בערים האלה לפי הדיווח הדו־חודשי שלהם עבור נובמבר־דצמבר.

כתבות נוספות

שתף ברשתות החברתיות.

About Author

blank